Om Børnehuset Troldereden

Alle børn er velkomne i Troldereden

Lille 0-5 års institution med 1 vuggestuegruppe ”Hulen” normeret til 12 børn og 1 børnehavegruppe ”Grotten” normeret til gennemsnitligt 24 børn.

Omsorgsfulde og nærværende voksne, prioriterer vi højt. Dette gør vi ved at der altid er en voksen til blandt andet at hjælpe med at vinke farvel, give et kram og hjælpe legen på vej. Dette er med til at skabe tryghed.

Grotten giver plads til venskaber, udfordringer og masser af leg

Tryghed for dit barn skaber vi gennem gentagelser, forudsigelig og den gode relation. Derfor har vi et stort fokus på den gode overgang, hvad enten i kommer fra dagpleje eller vuggestue.

Forbesøg her i huset med den pædagog, som skal være primær på jeres barn, tilbyder vi hvis dit barn kommer fra en anden institution eller dagpleje. Her taler vi om hvad der er en god overgang for jer, så vi sammen kan skabe en god og tryg start for jeres barn.

Overgang fra vores vuggestue til Børnehave starter allerede i vuggestuen. Dit barn får en buddy fra Grotten, som vil komme på besøg i Hulen. Derefter vil dit barn komme på besøg i Grotten, hvor primærpædagogen vil tage hånd om besøget.

Fælles for alle nye børn, er at de spiser i en lille gruppe i et afskærmet rum, for at skabe genkendelighed til vuggestue/dagpleje.

Hulen giver trygge rammer for de yngste

Tre faste personaler er hver dag med til at sikre en kendt, tryg hverdag, hvor masser af rutiner og gentagelser giver forudsigelighed for jeres barn. Rutinerne er funderet i jeres barns behov. Måltider, søvn, pusles tid, selvhjulpethed og leg danner fundamentet i hulen.

Måltider foregår i fast lille gruppe, hvor der er fokus på nærvær, dialog og selvhjulpet hed. Børnene guides i at øse mad op og spise selv, mens der er god dialog om menuen.

Legen foregår primært på hulen og legepladsen, hvor små legestationer indbyder til børnene sammen eller alene kan fordybe sig og blive udfordret både motoriske, sprogligt og socialt.