Vi bruger naturen flittigt

Ude i sol og regn

Dejlig lille lukket legeplads er rammen for udeaktiviteter hverdag. To dage om ugen er vi primært ude. Selv og pladsen er lille udfordre vi store som små med motorik, sanseindtryk, natur og udeliv.

Motorik og bevægelse

Træer og klatretårne giver rammer for at børnene bliver udfordret i at kravle, holde balance og få mange muskler i spil. Selv om legepladsen er lille har vi flere gode klatretræer og giver både store og små oplevelsen af at lykkes i at komme til top. Lige som vores klatrestativer giver mulighed for både vuggestuebørn og børnehavebørn at være med og prøve kræfter.

Gyngerne er særligt til de ældste vuggestuebørn og op efter, men vi har også en hængekøje hvor de alder mindste kan være med. Her bliver balance og muskler udfordret. Det giver gode venskaber når børnene på tværs af alder kan give hinanden en gyngetur.

Bakker kan vi også byde på, til at suse op og ned af om det er på løbeben, scooter eller cykel. Det kræver mod at suse ned og kræfter at komme op igen.

Rolleleg og sandkager

Sandkassen og legehuset indbyder til at lave en bagerbutik, lege far mor og børn, eller grave helt ned til det vilde vesten. Den indhegnet sandkasse giver også en lille oase hvor tempoet er mere roligt. Her kan man sidde og grave, mens man ser på sine kammerater suse ned ad bakken.

Udeliv og sanser

Bål er fastaktivitet på programmet gerne hver uge, hvor vi laver brød, popcorn eller noget tredje. Gerne med brug af hvad vi kan høste i vores lille have.

Vandbanen, de mange gode vandpytter og brugen af vandfarver, pensler er med til at give børnene gode sanse oplevelser, hvor motorikken bringe i spil.

Naturen på legepladsen ser måske ikke ud af meget, men vi finder kryb og kravl, og i vores lille køkkenhave får børn og voksne jord underne og masser af lækkert at smage på og dufte til.

Årets gang er tydelige når vi er ude hverdag. Vi mærker varme og kulde, det tørre sand og det våde vand. Ser blade springe ud og falde af træerne.

Vi tager på tur i nærmiljøet

Lindholmhøje, trampestien til Søparken, gode legepladser og gammel lindholmskole og Strandparken er fast destinationer når vi har en gruppe ude af huset.

Nærmiljøet er oplagte steder at besøge når vi tager på tur. Vi får ekstra mulighed for at følge årets gang ved sø og skov. Børnene får kendskab til naturen omkring sig når vi fodre ændre, klapper får, laver huler i skov og krat.

Overgangen til skole styrkes når idrætsbaner og skolegård er kendte rammer. Når vi besøger skolen og får læst højt af fjerde klasserne. Vi mødes med førskolebørn fra de omkringliggende børnehaver og møder kommende skolekammerater.

El-klapvogn er med til at sikre at selv de mindste kommer vidt omkring